"JATWIEŹ
„Dawne Dzieje Naszych Okolic”.
ADMINISTRACJA:
Jatwieź Duża – w Polsce
wieś położona w województwie podlaskim, w powiecie sokólskim, w
gminie Suchowola. Dawniej Jatwieź Duża miała nazwę Jaćwież Wielga, a potem Jaćwieź Wielka(za czasów Cara Ruś). W latach 1975-1998 miejscowość administracyjnie
należała do województwa białostockiego. Od XIII/XIV wieku do roku
1795 wieś należała do Wielkiego Księstwa Litewskiego.
Wysokość nad poziomem morza : ok. 125m.
Nauka: Szkoła Podstawowa,
Przedszkole Ochotnicza Straż Pożarna
w Jatwiezi Dużej.
Kościół katolicki: Matki Boskiej
Pocieszenia w Jatwiezi Dużej, około 600 parafian.
Gromada Jatwieź Duża Data
utworzenia 4 X 1954r. Data zniesienia 1 I 1969 Województwo
białostockie Powiat moniecki Siedziba GRN Jatwieź Duża Liczba
członków GRN (1954).
Jatwieź Duża – dawna gromada, czyli
najmniejsza jednostka podziału terytorialnego Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1954-1972. Gromady, z gromadzkimi
radami narodowymi (GRN) jako organami władzy najniższego stopnia na
wsi, funkcjonowały od reformy reorganizującej administrację
wiejską przeprowadzonej jesienią 1954r. do momentu ich zniesienia z
dniem 1 stycznia 1973r., tym samym wypierając organizację gminną w
latach 1954-1972r.
Gromadę Jatwieź Duża z siedzibą GRN
w Jatwiezi Dużej utworzono – jako jedną z 8759 gromad w powiecie
monieckim w woj. białostockim, na mocy uchwały nr 19/V WRN w
Białymstoku z dnia 4 października 1954.
W skład jednostki weszły obszary dotychczasowych gromad Jatwieź Duża, Dzięciołowo, Jatwieź Mała i Karpowicze ze zniesionej gminy Jaświły w tymże powiecie.
W skład jednostki weszły obszary dotychczasowych gromad Jatwieź Duża, Dzięciołowo, Jatwieź Mała i Karpowicze ze zniesionej gminy Jaświły w tymże powiecie.
Dla gromady ustalono 15 członków
gromadzkiej rady narodowej. 1
stycznia 1969 gromadę Jatwieź Duża zniesiono a jej
obszar włączono do gromad Dolistowo (Stare) (wieś Dzięciołowo) i
Suchowola w powiecie dąbrowskim (wsie
Jatwieź Duża, Jatwieź Mała i Karpowicze) W 1886 r. w skład
gminy Jaświły wchodziły głównie wsie chłopskie zorganizowane w
gromady (sielskie obščestva). Jednostki te obejmowały chłopów
jednej lub kilku nieodległych wsi. W skład wołości jaświlskiej
wchodziły następujące gromady: jaświlska (wsie: Jaświły,
Bobrówka, Romejki, Bagno, Mociesze, Szaciły), kropiwnicka (wsie:
Kropiwnica, Kalinówka, Szpakowo, Klewianka, Krzecze), Jatwiezka
(wsie: Jatwieź Wielka, Jatwieź Mała, Zabiele, Brzozówka), Starodolistowska (wieś Stare Dolistowo i uroczysko Wielka Dolina), Nowodolistowska (wsie: Nowe Dolistowo, Radzie, Smogorówka
Knyszyńska, Smogorówka Dolistowska, Moniuszki), Mikicińska (wsie:
Mikicin i Jaświłki-Moniuszki), białosukniańska (wsie:
Białosuknie, Rutkowskie Wielkie i Małe), Gurbicka (wsie: Gurbicze,
Jadeszki, Dolistowo Poduchowne i Kolonialne, Jaświłki – Siółko,
Dzieciołowo, Karpowicze Poduchowne, Kalinówka Poduchowna). Ponadto
wsie Karpowicze, Dzięciołowo i Wroceń tworzyły odrębne gromady.
Pierwsza sesja Gminnej Rady Narodowej w Jaświłach odbyła się 25
czerwca 1950 r. W skład Gminnej Rady Narodowej w Jaświłach weszli
wówczas następujący radni: Józef Sławiński (Karpowicze), Antoni
Lenkiewicz (Zabiele), Jan Dembowski (Krzecze), Filomen Kotik
(Białosuknie), Antoni Szczęsny (Dolistowo), Konstanty Gromko
(Białosuknie), Fabian Rudziński (Bobrówka), Otylia Jasińska
(Bobrówka), Zofia Kościuch (Rutkowskie), Jan Koszczuk (Moniuszki),
Edward Konaszewski (Smugorówka), Józef Rutkowski (Mikicin),
Stanisław Dziekoński (Mikicin), Kazimierz Bujnowski (Mikicin),
Antoni Żukowski (Jatwieź Duża), Felicja Cimoch (Jaświły),
Antoni Dziekoński (Mikicin), Stanisław Łajewski (Mociesze), Alfred
Wroceński (Wroceń),Kazimierz Kawałko ( Jaświły), Romuald Siemion
(Jaświłki), Antoni Snarski (Radzie), Kazimierz Męczkowski (
Jatwieź Mała), Adam Łuszcz (Dolistowo), Czesław Komosa
(Zabiele), Władysław Szypulski (Mikicin), Wacław Polkowski
(Mikicin), Tadeusz Ponarad (Dolistowo), Antoni Stanisławczyk
(Brzozowa), Antoni Romanowski (Smugorówka), Józef Bruzgo
(Dzięciowo), Józef Klepacki (Dolistowo Stare). Wybrano również
delegata do Powiatowej Rady Narodowej, którym został Józef
Sławiński.
W skład jednej gromady wchodziło
kilka wsi. Na terenie byłej gminy Jaświły podział ten wyglądał
następująco:
1. Gromada
Jaświły: Gurbicze, Jadeszki, Jaświły, Jaświłki, Mociesze,
Rutkowskie Duże, Stożnowo, Szaciły.
2. Gromada Bobrówka: Bobrówka, Brzozowa, Krzywa
2. Gromada Bobrówka: Bobrówka, Brzozowa, Krzywa
3. Gromada Białosuknie:
Piwowary, Białosuknie Przedmieścia, Białosuknie Szlachta,
Klewianka, Gurbicze.
4. Gromada Dolistowo Stare:
Dolistowo Nowe, Dolistowo Stare I, Dolistowo Stare II, Zabiele
5. Gromada Jatwieź Duża:
Dzięciołowo, Jatwieź Duża, Jatwieź Mała, Karpowicze.
6. Gromada Mikicin należały:
Brzozowa I, Mikicin I, Mikicin II
7. Gromada Smugorówka Dolistowska:
Moniuszki, Smugorówka Dolistowska, Smugorówka Goniądzka, Radzie,
Wroceń.
8. Gromada Szpakowo: Bagno,
Łupichy, Krzeczkowo, Starowola, Szpakowo, Rutkowskie Małe.
W 1990 roku Jatwieź Duża i
Jatwieź Mała już należały do gminy Suchowoli, 27 maja 1990
roku zostały przeprowadzone pierwsze wolne wybory rady gminy,
wybrano 20 radnych.
W I kadencji lata 1990 –
1994 byli to: Abramowicz Józef – Suchowola, Grabala Jan
–Suchowola, Gudewicz Adam – Trzyrzecze, Jaroma Mieczysław –
Nowe Stojło, Kaczorowski Jacek– Karpowicze, Klim Antoni –
Jatwieź Duża, Kolęda Czesław – Pokośno, Krutul Piotr –
Suchowola, Kulikowski Edward – Suchowola, Mackiewicz Bronisław –
Horodnianka, Marchel Czesław –Czerwonka, Marciszel Kazimierz –
Głęboczyzna, Prytuło Grzegorz – Chodorówka Stara, Skibicki Jan
– Chmielówka, Skorupski Józef – Suchowola, Skórski Stanisław
– Wólka, Stupak Kazimierz –Grodzisk, Szkiłądź Bogusław –
Suchowola, Urmiłowicz Zygmunt – Olszanka, Waśkiel – Konopka
Barbara – Suchowola.
W kadencji II lata 1994 –
1998 radnymi zostali: Bojaryn Jan – Pokośno, Gałażyn
Romuald – Horodnianka, Grabowiecki Leszek – Dryga, Jaroma
Krzysztof – Nowe Stojło, Kaczorowski Jacek –Karpowicze,
Kraśnicki Sławomir – Suchowola, Kretowicz Kazimierz – Wólka,
Kulikowski Edward– Suchowola, Lech Krzysztof – Suchowola,
Lulewicz Edward – Laudańszczyzna, Marchel Czesław– Czerwonka,
Marciszel Kazimierz – Głęboczyzna, Omielan Jerzy – Jatwieź
Mała, Pawliński Jacek– Suchowola, Sienkiewicz Zygmunt –
Suchowola, Skorupski Józef – Suchowola, Stupak Kazimierz–
Grodzisk, Szkiłądź Marian – Suchowola, Waśkiel – Konopka
Barbara – Suchowola, Żamojtuk Jan - Kopciówka.
Kadencja III lata 1998 –
2002 radnymi byli: Bojaryn Jan – Pokośno, Breczko
Grzegorz –Chodorówka Stara-Kolonia, Chlebińska Bożenna –
Suchowola, Ciuchno Jan – Trzyrzecze, GałażynRomuald –
Horodnianka, Janik Wojciech – Rutkowszczyzna, Kaczorowski Jacek –
Karpowicze, Karpienia Jerzy – Suchowola , Kraśnicki Sławomir –
Suchowola, Kiśluk Apolonia – Suchowola, Kropiwnicki Stanisław –
Domuraty, Lulewicz Edward - Laudańszczyzna, Marchel Czesław
–Czerwonka, Omielan Jerzy – Jatwieź Mała, Prytuło
Grzegorz – Chodorówka Stara, Sienkiewicz Zygmunt – Suchowola,
Stupak Kazimierz – Grodzisk, Wirkowski Radosław Tadeusz –
Suchowola,Wysocki Kazimierz – Hołodolina, Żamojtuk Jan –
Kopciówka.
Kadencja IV to lata 2002 –
2006: Bernatowicz Jan – Horodnianka, Bojaryn Jan –
Pokośno, Łodygo Stanisław – Suchowola, Gryniewicz Jarosław –
Suchowola, Kaczorowski Jacek – Karpowicze, Kotuk Lucyna –
Suchowola, Marchel Czesław – Czerwonka, Miękisz Andrzej –
Jatwieź Duża, Prytuło Grzegorz – Chodorówka Stara ( nie
złożył ślubowania) Sienkiewicz Zygmunt – Suchowola, Stupak
Kazimierz – Grodzisk, Wirkowski Radosław Tadeusz – Suchowola,
Wysocki Kazimierz – Hołodolina, Żadziłko Leszek –
Dryga-Kolonia, Żamojtuk Jan – Kopciówka, Kosiło Eugeniusz –
Poświętne ( w miejsce Prytuło Grzegorza).
W kadencji V 2006 – 2010:
Andraka Paweł – Suchowola, Bernatowicz Jan – Horodnianka,
Bojaryn Jan – Pokośno, Kaczorowski Jacek - Karpowicze, Kułakowski
Józef – Morgi, Łodygo Stanisław – Suchowola, Marchel Czesław-
Czerwonka, Miękisz
Andrzej - Jatwieź Duża, Oleński Antoni -
Chodorówka Nowa, Pycz Irena – Suchowola, Sienkiewicz Zygmunt -
Suchowola, Stupak Kazimierz – Grodzisk, Wirkowski Radosław
Tadeusz – Suchowola, Żadziłko Leszek – Dryga-Kolonia, Żamojtuk
Jan – Kopciówka.
W dniu 13 czerwca 1990 roku
został wybrany pierwszy Wójt Gminy: Piotra Krutula –
Suchowola. W 1993 r. powstały wodociągi, m.in. w: Jatwiezi
Dużej i Jatwiezi Małej. W 1777r Suchowola otrzymała prawa
miejskie, odebrane w 1950. 1 stycznia 1997 ponownie nadano jej
status miasta.
Sołtysi Jatwiezi Dużej:
1.Władysław Klim, 2.Mateusz Wierzbicki, 3.Wacław Cybulko,
4.Grzegorz Andraka, 5.Janusz Andraka.
HISTORIA:
Terytorium to w średniowieczu
położone było na styku struktur państwowych: Mazowsza, Jaćwieży,
Litwy i Zakonu Krzyżackiego, w czasach nowożytnych Korony
Polskiej, Wielkiego Księstwa Litewskiego i Królestwa Prus, a
później Imperium Rosyjskiego i Prus. Zgodnie z jedną z
etymologii, nazwa Suchowola ma również pochodzenie jaćwieskie,
ponieważ podobno na początku nosiła ona nazwę Suchaja Jaćwież,
dopiero później zamienioną na SuchajaWola, co dało w
konsekwencji Suchowolę.
W epoce żelaza (650-1250 p.n.e.) na
terenie dzisiejszej gminy Suchowola kontaktowały się ze sobą
kultura łużycka i bałtyjska, o czym świadczą odnajdowane przez
archeologów siekierki brązowe wytwarzane przez ludy obu kultur.
W II i III wieku po Chrystusie tereny
te zamieszkiwali Jadźwingowie. Mimo iż nie wytworzyli oni żadnych
wyspecjalizowanych form państwowości, poziomem gospodarki i
kultury nie odbiegali od sąsiednich Prusów, Litwinów i Łotyszy.
Zajmowali się głównie hodowlą bydła i rolnictwem, wypuszczali
się bardzo często na wyprawy łupieżcze, na ziemie Mazowsza, Rusi
czy nawet Małopolski. W związku z faktem, że Jadźwingowie byli
ludami pogańskimi, w miarę szerzenia się chrześcijaństwa, ich
kultura była sukcesywnie niszczona, aż w końcu po Jaćwingach
zostały jedynie wzmianki historyczne i ślady w onomastyce terenów,
które niegdyś zamieszkiwali (nazwy miejscowe: Jatwieź Duża,
Jatwieź Mała).W połowie XV wieku na tereny te zaczęła
masowo napływać ludność ruska ze wschodu i mazowiecka z zachodu.
Położona kilkanaście kilometrów od Dolistowa Jaćwież Duża.
Jednak w rzeczywistości stanowiły ziemię niczyją, do której
rościli sobie prawo Jadźwingowie, Książęta mazowieccy,
Krzyżacy, Litwini. Podstawowym celem dla którego sporządzano w
1784 r. opisy było zgromadzenie materiału wyjściowego dla
sporządzenie map szczegółowych województw całej
Rzeczpospolitej. Prymas ks. Michał Poniatowski, brat ostatniego
króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, nakazał takie
sporządzenie opisów parafii wszystkim biskupom Kościoła
polskiego. 15 stycznia 1788 r. bp Misalski pisał o przesłaniu
królowi opisu geograficznego swej diecezji, a 15 marca 1788 r.
Stanisław August listowne wyraził podziękowanie biskupowi
Masalskiemu za dzieło geograficzne zawierające opisanie ziem
dekanatów diecezji wileńskiej.
Dawny opis parafii Dolistowskiej:
W tej
parafii jezior żadnych nie masz, ani błot żadnych, ani bagnów,
ani stawów, tylko biele niemałe, z których obywatele siano
zbierają. Rzeka nazwiskiem Bobra, dla małych statków spławna, na
północ o trzysta kroków od kościoła. Młyn jeden na rzece
Brzozowa nazywanej, należący do JM pana Karwowskiego. Innych trzy
machin wietrznych, jest w parafii, niewielkich, tylko na domową
potrzebę, jedna JM panów Todwenów, druga JM pana Płońskiego,
trzecia JM pana [Ignacego] Kurzenieckiego.
Drogi
partykularne w tej parafii są takie:
1.
Droga do Goniądza polem na zachód zimowy, wyjechawszy od kościoła
parafialnego w pół mili widać wioskę nazwaną Krzecze. I tam się
kończy parafia, a dalej ciągnie się droga do Rajgroda.
2.
Droga do kościoła Karpowickiego od kościoła dolistowskiego, na
wschód letni polem, prosta przez wieś Zabiele, która jest o
ćwierć mili od kościoła parafialnego. Wyjechawszy o pół
mili za tąż wieś widać wieś po prawej ręce Jaćwieź Małą
nazwaną, o ćwierć mila i tam się kończy parafia.
3.
Droga z Dolistowa do Kalinówki między południem i wschodem
zimowym, polem, o pół mili po prawej ręce dworek JM pana
Płońskiego, a po lewej wieś Jadeszki, o sześćset kroków za tąż
wsią droga w lewą do Jaszwił. Pół mili dalej wyjechawszy widać
wieś szlachecką Rutkowskie, od gościńca, w prawą, na pół
ćwierci mili. I tam się kończy parafia, a dalej droga do
Białegostoku i Tykocina ciągnie się.
4.
Droga od kościoła dolistowskiego do Brzozowej, kościoła, na
wschód zimowy, kręta, polami, o mile wieś Mikicino, przez którą
przejazd do Brzozowej, a pół ćwierci mili za Mikicinem przez
lasek przejechawszy zaczyna się parafia Brzozowa.
Parafia dolistowska całą jest w
województwie podlaskim, jako na początku jest opisano. Takowe
opisanie parafii mojej podpisem ręki własnej stwierdzam: ks.
Krzysztof Kapica pleban dolistowski.
JAĆWINGI: Był to lud bitny,
napastliwy i dzielny, byli oni poganami nie zamierzali przejść na
chrześcijaństwo. Zaprawiony w bojach i wyprawach łupieżczych.
Przed odwetem broniły go przepaściste lasy, tereny bagienne i
jeziora. Rusini nazywali ich Jatwieziami, Polacy Polxianami,
Krzyżacy ich ziemie Sudawią, a Litwini Dajnową.
Nosili
obuwie z łyka, mężczyźni - odzienie wełniane, kobiety –
suknie płócienne; te ostatnie otaczały szyję obrączkami z
miedzi lub mosiądzu, a uszy ozdabiały kolczykami.
Obszary między północnym skrajem
Puszczy Knyszyńskiej a Biebrzą tworzą najbardziej typowe z
możliwych pogranicze kultur i religii. Od wczesnego średniowiecza
ścierały się tu wpływy bałtyjskie (Litwini i Jaćwingowie),
mazowieckie od południa i ruskie od strony Grodna. Z czasem pojawił
się też kolejny rywal w postaci rycerzy Zakonu Szpitala
Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie.
Jatwieź
Mała i Jatwieź Duża, oraz dawna nazwa Suchowoli –
Suchaja Jatwieź, wskazywałyby na to, że miejscowości te zostały
założone i były zamieszkane najprawdopodobniej przez zbiegów
Jaćwieży, a więc tuż za pobliskiej granicy przebiegającej na
Biebrzy – około 10 km na północ od Jatwiezi Małej. Tuż za
Jatwiezią Małą, w kierunku zachodnim, za zabudowaniami
kolonii rozpościerają się niewielkie zagajniki brzozowe i sosnowe,
teren jest dość płaski, bo jest to już południowy skraj doliny
Biebrzy i wygląda dość monotonnie w porównaniu z fantazyjnymi
pagórkami okolic Korycina, Jasionówki, Brzozowej, położonymi w
odległości nie więcej niż 10 km na południe od wsi. Pierwszy
zagajnik po lewej, sosnowy, jest miejscem, w którym z wielkim
prawdopodobieństwem grzebano jaćwieskich uchodźców. W lasku
dosłownie roi się od mniejszych i większych głazów narzutowych,
większość z nich nie tworzy żadnych regularnych kręgów ani
innych figur, wyglądają tak jakby zostały tu zwiezione z pól i
bezładnie rzucone przez miejscowych gospodarzy. Dość gęste
poszycie lasu znacznie utrudnia poszukiwania. Przedzierając się
przez krzaki malin można dojść do miejsca, w którym z ziemi za
wysokich traw wyrastają – z trudem dostrzegalne – kamienie,
niektóre ustawione na sztorc i formujące dość regularny krąg.
Cała okolica nazywana
niegdyś była Jaćwieskimi Błotami. 50 lat temu archeologowie
wydobywali tu ludzkie szkielety. Na terenie Jatwiezi Dużej
założone też było grodzisko przez Jaćwingów ocalałych z
krwawej bitwy pod Wasilkowem około 50 km na południowy wschód,
w 1281 r. Leszek Czarny miał tam rozgromić Jaćwingów
powracających z wyprawy łupieżczej do Małopolski). Obecnie
miejsce to nazywane jest od stuleci przez mieszkańców Jatwiezi
„Budką”.
Otóż, w bliżej
nieokreślonym czasie miała w okolicy zbierać obfite żniwo
epidemia dżumy.
W lesie na obrzeżach wsi
wzniesiono tak zwaną budkę, w której izolowano śmiertelnie
chorych mieszkańców okolicznych miejscowości, a ci mieli w niej
dokonywać żywota. Ich ciała natomiast grzebali kolejni zarażeni,
by następnie i oni mogli w niej pozostać i oczekiwać na rozstanie
ze światem doczesnym. Ten makabryczny cykl miał trwać aż do
ustąpienia śmiertelnej choroby. Stąd też niemal każdy
mieszkaniec Jatwiezi Małej bez chwili zastanowienia wskaże
zainteresowanym miejsce zwane Budką, wiedząc również o tym, że
według archeologów jest to dawne cmentarzysko Jaćwingów. A jedno
wcale nie musi wykluczać drugiego. Ofiary dżumy mogły być
przecież chowane w miejscu, w którym wcześniej istniało miejsce
pochówku walecznych Jaćwingów, bez względu na to czy byli oni
zbiegami z Jaćwieży czy niedobitkami z bitwy pod Wasilkowem.
Miejsca Historyczne |
Pobliskie Dolistowo
(około 9 km na północny zachód od Jatwiezi Małej) miało być
skazane na spalenie przez przebywającego na łowach w Puszczy
Nowodworskiej Zygmunta Starego, jako że wieś powstała bez jego
wiedzy i zgody. Jej mieszkańców zdradziły podobno odgłosy
szczekających psów i snujący się po kniei dym i zapach palonych
ognisk, a przed zniszczeniem ocalił wzniesiony przez nich kościół.
Rozgniewany król wycofał się z powziętej decyzji, gdy jego
dworzanie donieśli mu o istnieniu w osadzie świątyni.
"Mieszka
zaś naród Jaćwingów w północnej stronie, graniczy z Mazowszem,
Rusią i Litwą i mają język w dużej mierze podobny do języka Prusów
i Litwinów i zrozumiały dla nich, a ludy dzikie, wojownicze i tak
bardzo żądne sławy i pamięci, że dziesięciu spośród nich
walczyło ze stu wrogami,zachęconych tą jedyną nadzieją i
świadomością, że po śmierci i zagładzie ziomkowie będą ich
sławić pieśniami o dzielnych czynach.
To
usposobienie przyprawiło ich o zgubę, ponieważ mała garstka łatwo
ulegała liczebnej przewadze tak, że powoli niemal cały ich naród
wyginął, ponieważ nikt z nich nie cofał się przed nierówną
walką, ani nie starał się uciec po wdaniu się w walkę".
(Jan Długosz opisując w
swych "Rocznikach" wyprawę Bolesława Wstydliwego na
Jaćwingów w 1264 r.)
W XII - XIII w. po lewej
stronie rzeki Brzozówki, z uprowadzonych lub chroniących się na
Mazowszu Jaćwingów, powstała osada Jatwieź Wielka.
Przenikanie osadnictwa i kultury właściwej plemionom
wschodniosłowiańskim rozpoczęło się co najmniej od poł. X w.,
czemu sprzyjał szczególnie szlak handlowy prypecko – bużański.
Niestety, nie były to tereny, na których mogło rozwijać się bez
przeszkód osadnictwo. Trwały tutaj ciągłe wojny i potyczki.
Na mocy traktatu
melneńskiego z 1422 Jaćwież została podzielona pomiędzy
Królestwo Polskie, Zakon Krzyżacki i Wielkie Księstwo Litewskie.
W XV w. te osady były
uznawane ludnością: ruską Mikicin, Bobrówkę i Moniuszki,
natomiast Dolistowo zasiedliła ludność pochodzenia mazowieckiego.
W około 1520r. kiedy to
zostało utworzone nowe województwo podlaskie, wpływy litewskie w
znacznej mierze osłabły i w części został zahamowany napływ
ludności ruskiej.
W skład wójtostwa
brzozowskiego wchodziły: Brzozowa włók 56, Bobrówka włók 52 i
Olszanka włók 10.
W skład wójtostwa
Zabielskiego wchodziły wsie: Zabiele włók 46, Nowosiółki włók
10 i Jaćwieź włók 30.
Autor "Spisu kościołów
i duchowieństwa archidiecezji w Białymstoku" podaje rok 1530
jako najpóźniejszą datę założenia parafii Dolistowo. Te wsie
powstały za czasów panowania Króla Polski Zygmunta I Starego i po
jego śmierci, syna Króla Zygmunta II Augusta: Zabiele (1523), Lazy
(1524) i nieco młodsza Smogorówka (1555).
W dokumentach z 1561 r
występują wsie Brzozowa oraz Olszowa Droga(Olszanka), z 1571 r
Dobarz, a z 1576 r. Laskowiec. Z XVI wieku pochodzi też szereg
innych wsi i osad nad biebrzańskich w pasie Wysoczyzny Goniądzkiej,
jak Karpowicze, Jatwieź, Mikicin, Jaświły, Dawidowizna, Downary,
Uścianek, Szorce czy Gugny, które były przez jakiś czas siedzibą
zarządu Puszczy Goniądzkiej.
Król Zygmunt I August
często odwiedzał te tereny łowieckie puszcze, był zapalonym
myśliwym, z jego nazwy powstało miasto Augustów bo często tu
przyjeżdżał polować, i w tym czasie zaczęła się osiedlać
ludność w mieście Augustów, prawdopodobnie Litwini, Mazowszanie,
i cząstki Prusów. Spod samego Dolistowa pochodzi pisana wiadomość
o istnieniu cmentarzyska Rusinów. Informowali o tym w 1536 r.
wysłanników królowej Bony szlacheccy właściciele dóbr ziemskich
Dzięciołowo, Mikicin, Dolistowo i Wroceń:
"Tak
więc najpierw przywiedli nas ziemianie goniądzcy z osocznikami do
rzeki Bobry (Biebrzy). I od tej rzeki Bobry poprowadzili nas rzeczką
Kmitówką do bagna Tołkaczowa. A od tego bagna Tołkaczowa smugiem
do mogiłek, (gdzie grzebią Rusinów z obu stron dawnej granicy). A
od tych mogiłek drogą, która to droga idzie z Dzięciołowa do
Jedeszek. A z tej drogi w prawo granicą miedz pól Sławskiego
(właściciela Mikicina) z Dolistowianami, pozostawiając grunty
Dolistowskich po prawej ręce do Goniądza, a grunty Sławskiego, po
lewej ręce, do Grodna. I przez koniec bagna granicą do drogi, która
droga idzie od (Grzegorza) Tarusy (właściciela Dzięciołowa) do
Moniuszek. A tą drogą do bagna i obok tego bagna, zstąpiwszy z
drogi w lewo poprzez pola,ponownie do tejże drogi wielkiej, która
podąża z Dzięciołowa do wsi Jedeszki”.
FILM, CMENTARZYSKO (JATWIEZ)
FILM, CMENTARZYSKO (JATWIEZ)
Nowsze
Historie:
Egzekucja rodziny
Wiśniewskich z Jatwiezi Dużej II Wojna Światowa W 1943 r. w zimie
w okolicach wsi Jatwieź Duża dokonano zrzutu spadochronowego.
Najprawdopodobniej dla lokalnej organizacji podziemnej. W zrzuconej
skrzyni oprócz odzieży i obuwia znajdował się sprzęt radiowo –
nadawczy. Skrzynia została odnaleziona przez miejscowych rolników.
Wraz ze sprzętem zrzucono trzech skoczków. Jednym był mieszkaniec
Jatwiezi Adam Turel (był strażnikiem pogranicza, znał dobrze język
niemiecki), drugi to nauczyciel z pobliskich Mogielnic, a trzeci
zupełnie nieznany. Skoczkowie nie przejęli zrzutu, gdyż źle
namierzono lądowanie i skrzynia wylądowała w zupełnie innym
miejscu niż oni. Jednym, pośrednio związanych ze zrzutem był
młody człowiek – Bolesław Wiśniewski. Niemcy wiedzieli o
zrzucie pod Jatwiezią i cały czas prowadzili śledztwo, ale dopiero
latem zaczęły się pierwsze aresztowania.
W sierpniu 1943 r. komendant
żandarmerii w Suchowoli Veiss osobiście aresztował Bolesława
Wiśniewskiego. Po krótkim śledztwie w Suchowoli wezwano rodziców
Bolesława, by ci stawili się na posterunku żandarmerii i
zaświadczyli o niewinności syna. 17 sierpnia 1943 r. w Suchowoli
stawili się rodzice Bolesława – Marianna i Jan, oraz siostra
Jadwiga(będąca w ciąży) z mężem Zygmuntem Koźbielem.
Wszystkich przybyłych aresztowano. Dołączono do nich wcześniej
aresztowanego Romualda Beczkę z Karpowicz i powieziono ich furmanką
w kierunku Chodorówki Nowej. W czasie przejazdu za Poświętnem
skręcono w kierunku cmentarza parafialnego. Był to zły znak.
Zaczął się lament i rozpacz uwięzionych. Będąc na cmentarzu
żandarmi spytali czy to już wszyscy z rodziny. Ktoś odpowiedział,
że w domu została jeszcze 17 – letnia siostra Bolesława –
Leokadia. W związku z tym wysłano po nią jednego z żandarmów. Po
jakimś czasie żandarm wrócił z nastolatką. Żeby ją przekonać
do pójścia z nim, powiedział jej, że od jej stawienia się zależy
życie rodziny. Rodzinę ustawiono w szeregu przy kościółku na
cmentarzu. Bolesława posadzono z boku, żeby mógł oglądać
egzekucję. Do każdej ofiary strzelano z osobna. Jadwiga zemdlała,
więc zastrzelono ją w pozycji leżącej. Po dokonaniu mordu jeden z
żandarmów wezwał Zdzisława Cichońskiego z Żuchowa i
Smarzewskiego z Poświstnego by ci pogrzebali zwłoki. Jeden z
żandarmów będący przy egzekucji powiedział „przez
jednego bandytę zginęła cała rodzina”, natomiast
komendant, gdy złożono ciała we wspólnej mogile skwitował
wszystko słowem „dobranoc”.
Po wojnie rodzina
zamordowanych z Chodorówki ufundowała nagrobek z inskrypcją na
krzyżu: Grób rodziny Wiśniewskich z Jatwiezi Dużej Jan
Marianna Bolesław Jadwiga Zygmunt Leokadia Romuald Beczko
Zamordowani przez Niemców 17.VIII. 1943. Boże daj im zbawienie.
Mogiła zbiorowa
powstańców styczniowych z 1863 r. Na betonowej płycie nagrobnej i
na podstawie ustawiona jest płyta z czarnego granitu z wypiaskowanym
napisem memoratywnym: "Wolność, całość, niepodległość.
Zbiorowy grób żołnierzy z oddziału pułkownika Konstantego
Ramotowskiego "Wawra", którzy zginęli w dniach 2 i 3
kwietnia 1863 r.
W 140 rocznicę Powstania
Styczniowego poległym bohaterom walk o wolność Ojczyzny.
Mieszkańcy Gminy Suchowola. Jatwieź Duża 10 października 2004 r."
Na płycie wyryty jest krzyż z zamocowaną metalową pasyjką. Obok
mogiły rośnie duży świerk. Nieznana jest ilość i tożsamość
pochowanych powstańców.
Pod koniec II wojny światowej Niemcy podczas wycofywania oddziałów przed Związkiem Radzieckim, podpalili początek wsi Jatwiezi Dużej od domu nr.1 do nr. 6 zostało spalone. Koło tych domostw spalonych na zagumieniu wsi, mieli swoje okopy w których bronili się przed naciskiem siły Rosji. Po wojnie pewnien rolnik spalonego domu podczas orania pola na zagumieniu, trafił na pocisk artyleryjski.
Mogiła Powstańców Styczniowych (Wawra) |
Pod koniec II wojny światowej Niemcy podczas wycofywania oddziałów przed Związkiem Radzieckim, podpalili początek wsi Jatwiezi Dużej od domu nr.1 do nr. 6 zostało spalone. Koło tych domostw spalonych na zagumieniu wsi, mieli swoje okopy w których bronili się przed naciskiem siły Rosji. Po wojnie pewnien rolnik spalonego domu podczas orania pola na zagumieniu, trafił na pocisk artyleryjski.
Wiekowy wiatrak holender
należący do A. Kowalenta ( Jatwieź Wielka) Ten typ wiatraka
rozpowszechnił się w Polsce nie wcześniej niż w XVII w. i
został zapożyczony z północno - zachodniej Europy. Jednym z takich
wiatraków, którego stan techniczny do czasów współczesnych nie
budzi zastrzeżeń, jest wiatrak holenderski w Jatwiezi Dużej {Dzięciołowo}. Młyn
został zbudowany na początku XX w. W latach 50-ych zainstalowano w
nim silnik spalinowy. W latach70-ych dostawiono murowaną przybudówkę
wykorzystywaną jako motorownia. Wiatrak jest położony na północno
– wschodnim krańcu wsi. Budynek o konstrukcji szkieletowej
osadzony na fundamencie kamienno betonowym. Szkielet ścian
zewnętrznych jest ustawiony na ośmio bocznej podwalinie związanej z
góry oczepem będącym podstawą pod głowicę. W ścianach
zewnętrznych wyodrębnić można podział na trapezowate pola
zamknięte z boków słupami narożnymi, a poziomo ryglami
wpuszczonymi w te słupy. Co drugie pole posiada krzyżujące się
zastrzały.
„Zastrzał - w budownictwie element konstrukcji
drewnianych w postaci pręta ukośnego, który przenosi
siły ściskające lub rozciągające.
Zastrzał łączy słup z
leżącą na nim belką.” Na każdej kondygnacji zastosowano
stężenia przestrzenne parami podciągów. Belki stropowe ułożone
prostopadle do podciągów. Na belkach stropowych opierają się
policzki schodów jednobiegowych łączących poszczególne
kondygnacje. Na zewnątrz ściany pokryte są deskami w układzie
pionowym oraz gontem. Dach budowli o konstrukcji krokwiowo - jętkowej
z dwoma szczytami pokryty jest blachą.
Główne wejście do
budynku stanowią drzwi dwuskrzydłowe. W piwnicy znajduje się
przesiewacz mąki i mechanizm poruszający wrzeciono złożenia
kamieni. Na parterze jest kompletne złożenie kamieni i urządzenie
zsypowe. Na pierwszym piętrze znajduje się przesiewacz mąki, a na
drugim mechanizm do ustawiania głowicy w kierunku wiejącego
wiatru.Młyn Jatwieź Duża - Dzięciołowo |
Ochotnicza Straż Pożarna w Brzozowej została utworzona w 1925 roku. Założycielami jednostki byli: owczesny sołtys wsi Brzozowa Bronisław Klecyngier, Edward Rudziński, Bronisław Janku, Wacław Andrelczyk, Emilian Kamieński, Bronisław Karłuk, Wincenty Szabuńko oraz przedstawiciel „Kasy Stefczyka” z Jaświł – Wałuszko. Pierwszym komendantem jednostki był Edward Rudziński, natomiast prezesem Wacław Andrelczyk. OSP swym zasięgiem obejmowała wsie: Brzozowa I, Brzozowa II, Bobrówka, Mikicin I, Mikicin II. Dzięciołowo, Jatwieź Duża, Jatwieź Mała i Karpowicze.
W czasie II wojny światowej jednostka z Brzozowa nie zawiesiła działalności, biorąc czynny udział w oporze wobec okupantów, służąc potrzebom miejscowej ludności, wspierając Armię Krajową. Członkowie przedwojennej straży brali bezpośredni udział w wojnie, a 11 z nich trafiło do niewoli niemieckiej i sowieckiej.
Miejscowość: Z źródła gwary białostockiej dokumentu wynika że nasze okolice mówioną kiedyś bardziej po białorusku.
Cyt: H. Siemianczuk podaje, Ŝe wg źródeł rosyjskich w 1906 r. Jatwieź Wielka i Mała były
zamieszkane przez Białorusinów-katolików (bądź białoruskojęzycznych katolików)
[Viedamaści ab etnahrafičnym składzie nasielnictva Biełastockaha, Bielskaha i Sakolskaha
ujezdau Hrodzienskaj huberni za 1906 hod, BTH, Białystok 1996, strona 111]. Jest to tyle
prawdopodobne, Ŝe ponad 60 lat później jeszcze naukowcy z PAN opracowujący Atlas gwar
wschodniosłowiańskich Białostocczyzny zajrzeli do pobliskiej Jatwiezi Małej („gwarowo:
Jatwieź Małaja) i odnotowali ją w nim.
Z gminy Suchowola pochodził ks. Jerzy Popiełuszko, o którym Wiktor Woroszylski w
„Tygodniku Powszechnym” [nr 6/1985 r.] napisał, Ŝe ksiądz Jerzy dzieckiem mówił tylko po
prostemu, to znaczy po białorusku.
Za Cara okolice były nazywane białoruskim nazewnictwem Jatwieź Duża i Jatwieź Mała: było nazywane to co Duże to Wielkie a co małe zostawało Małe (m.in. nazwa miejscowości).
Kiedyś Jatwieź Duża miała własną bibliotekę, także inny styl szkoły (uczono w różnych domach gospodarstw) u każdego uczono jakieś przedmioty, aż w końcu przeniesiono szkołę do domu koło obecnej szkoły (teraz Zamojscy), zaraz przy boisku szkolnym, potem powstał plan o budowie nowej wielkiej szkoły, budowali ją mieszkańcy z okolic teraz widać ich ciężką dobrą pracę, przy szkole jest dobudowana remiza strażacka Jatwiezi Dużej OSP. Wóz strażacki: rodzaj - GBA 2,5/16. model: Mercedes 113B. rok: 1974. Poprzedni wóz straży Jatwiezkiej od 1973 do 2004 to był: Star 26 P z 1969r.
Szkoła Podstawowa i Remiza OSP |
KALENDARIUM (wydarzenia)
1398 r. - Krzyżacy oddali Litwie część ziem po jaćwieskich leżących między Biebrzą i Brzozówką.
1505.II.23 - W Brześciu Aleksander Jagiellończyk potwierdził dworzaninowi swemu Mordasowi Bołotowiczowi zakup od Matysa Moniuszki wójtostwa zabielskiego i jaćwieskiego, młyna na Brzozówce, kąta lasu w końcu włók jatwieskich i zabielskich, wraz z ziemią, gdzie osadził się syn Moniuszków - Stanisław.
1519.V.31 - M. Radziwiłł rozstrzygał skargę plebana z radziwiłłowskiej wsi Dolistowo ks. Stanisława Dąbrówki kanonika wileńskiego przeciwko szlachcie Mordasowi dziedzicowi swoich dóbr własnych zwanych Brzozowa i ziem należących do wójtostwa w Zabielu i Jatwiezi należących do plebanii dolistowskiej.
1522 r. - Król potwierdził posiadanie wójtostwa zabielskiego i jaświelskiego dworzaninowi Karpowi Józefowiczowi, będącemu w latach 1522 -1532 dworzaninem królewskim, który ożenił się z Pelagią Hryńkówną, wdową po Mordasie Bołoticzu i wraz z jej ręką uzyskał wójtostwo Zabielskie, z siedzibą w Brzozowej (późniejszych Karpowiczach).
1532.V.29 - Karp Jesipowicz uzyskał potwierdzenie swych dóbr /Karpowicze/ z rąk króla Zygmunta Starego.
1547 r. - Wójtostwo Krzywa otrzymał dożywotnio Wojciech Jasieński, kuchmistrz JKM. Prócz gruntów w Krzywej, do wójtostwa należało po 5 włók we wsiach Brzozowej i Bobrówce.
1549.X.13 - W Krakowie król Zygmunt August dał Łukaszowi i jego braciom, synom zmarłego ok.1544 r. Iwana z Kurzeńca przywilej na Jasionówkę, Miejscowość pierwotnie zwano Jasienówka, a swą nazwę zawdzięczała Wojciechowi Jasieńskiemu, właścicielowi pobliskiej Krzywej.
1550 r. - W pod knyszyńskim dworze Mikicinie doszło do zamordowania szlachcica Stanisława Chomętowskiego. O czyn ten oskarżono Stanisława Pęskiego dziedzica Mikicina i Niemiarowa.
1554.IV.04 - Dzieci właściciela dziedzica Mikicina - Kazimierz i Józek Sławscy zostali oskarżeni o morderstwo, tym razem szlachcica niejakiego Kurowskiego.
1663 r. - Właścicielem Dzięciołowa był Jan Todwen podkomorzy derpski.
11. 1572 r. - Śmierć króla Zygmunta Augusta w Knyszynie.
1576 r. - Włość Krzywa znajdowała
się w posiadaniu Jana Lisowskiego /zm. w 1579 r.
1617 r. - Został
zbudowany kościół i utworzona parafia w Karpowiczach, do której
należały jedynie wieś i dwór Brzozowa.
ok. 1750 r. - Brzozowa
Wielka (Brzozowa Maior) ostatecznie wyparta została przez
Karpowicze (wcześniejsza też Brzozowa).
1812 r. - Jako właściciel
majątku Dzięciołowi wzmiankowany jest Józef Todwen.
1835 r. -
Zostaje zbudowana kaplica w Dzięciołowie przez Szweda Todwena jako
wotum za ocalenie życia, brał on udział w walkach pod
Samosierrą.
1847 r. - w Mikicinie został wzniesiony murowany,
klasycystyczny dwór.
1859 r. - Ksiądz Mateusz Babecki rozpoczął
budowę kościoła murowanego w Brzozowej.
1865 r. - Ostatecznie
zostaje zamknięty kościół w Karpowiczach. Stało się to na
polecenie gubernatora Kaufmana. Grunta przejęła Izba Dóbr
Państwowych, a sprzęty kościelne odesłano do proboszcza w
Suchowoli. Z materiału jaki pozostał ze świątyni wzniesiono
cerkiew prawosławną na knyszyńskim rynku.
1870 r. - Zostaje założony
cmentarz rzymskokatolicki w Brzozowej.
1930 r. - Właścicielem
majątku Dzięciołowi jest Wojciech Grygielko, a powierzchnia
folwarku wynosi 54 ha.
3 marca 1939 r. - Utworzono Samodzielną Grupę
Operacyjną "Narew" pod dowództwem gen.bryg. Czesława
Młot-Fijałkowskiego, której zadaniem była obrona granicy z
Prusami Wschodnimi. Pas działania grupy został podzielony na sześć
odcinków: "Augustów", "Wizna",
"Łomża","Nowogród", "Ostrołęka" i
"Osowiec". Odcinek "Osowiec" rozciągał się od
wsi Karpowicze na wschodzie, poprzez Dolistowo, Goniądz, Osowiec - do
Grobli Honczarowskiej (Pogorzały) na zachodzie.
1941 r. - Spłonął
dwór w Karpowiczach.
1945 r. - W miejscu przedwojennego majątku w Mikicinie założono Państwowe Gospodarstwo Rolne.
1945 r. - W miejscu przedwojennego majątku w Mikicinie założono Państwowe Gospodarstwo Rolne.
1947 r. - Kościół
w Jatwiezi Dużej zostaje poświęcony pod wezwaniem Matki Boskiej
Pocieszenia.
1948.V.31 - Zostaje erygowana parafia w Jatwiezi
Dużej.
1955 r. - Badania dialektologiczne pozwoliły na stwierdzenie:
mazurzenie występuje wyraźnie w następujących wsiach białoruskich
na zachód od doliny Brzozówki (tak dziś nazywa się rzeka Brzozowa):
Karpowicze, Jatwieź, Zabiele, Dzięciołowo i Jagłowo. Nie ma także
prawie zupełnie w tych wsiach charakterystycznego białoruskiego
„akania”. Natomiast we wsiach położonych na wschód od Brzozówki
jest i „akanie”, i wymowa „sz”. Wynikałoby stąd, iż
dolna Brzozówka tworzy dziś granicę między dialektami
białoruskimi, ulegającymi i nie ulegającymi wpływom polszczyzny.
12. 1987 r. - Odbyła się
największa uroczystość kościelna w historii Moniek i historii
całej parafii.Odbyło się diecezjalne przyjęcie kopii Cudownego
Obrazu Matki Boskiej Częstochowskiejperegrynującego po Polsce. W
uroczystościach uczestniczył Prymas Polski, Kardynał
Gulbinowicz, Kardynał z Włoch, czterdziestu trzech biskupów z całej
Polski oraz niezliczony tłum wiernych.
Historie i Legendy z okolic:
- Czerwonka - miejscowi opowiadali że w nocy Diabeł wciągał kamień na ulicę, a co rano Chłopi Końmi ściągali kamień na bok, i rano był znowu na środku ulicy.
- Karczma - w Karczmie płacono dla gospodarza monetami potem w ręku zmieniali się monety w g*wno.
- Droga 670 wojewódzka Nowy Dwór-Osowiec - mówią że ta droga była budowana za czasów Cara, że pod nią są zasypane ciała robotników tej drogi.
RELIGIA:
Kaplica w
Dzięciołowie Kaplica znajduje się w obecnych granicach parafii
Jatwieź Duża we wsi Dzięciołowo. Do 1948 r. należała ona do
parafii dolistowskiej.
Po erygowaniu parafii Jatwieź Duża przez
arcybiskupa Romualda Jałbrzykowskiego kaplica ta znalazła się w jej
granicach. Kaplica została wybudowana w 1835 r. przez Tedwena jako
wotum za ocalenie życia w walkach pod Samosierrą. Tedwen w
tym czasie był właścicielem Dzięciołowa. Kaplicę o długości 7
m, szerokości i wysokości po 4 m, została usytuowano w małym lesie
nieopodal wsi. Posiada 3 okna oraz drzwi. Zbudowano ją z kamienia. We
wnętrzu był zawieszony krucyfiks, a we wnęce frontowej umieszczono
figurkę św. Floriana-patrona strażaków. Pod takim też wezwaniem
kaplica funkcjonuje. Po powstaniu styczniowym kaplica została
odnowiona.
W jednym z przedwojennych wydawnictw odnotowano: „W
Dzięciołowie znajduje się kapliczka pamiątkowa z czasów
powstania w r. 1863”. Obejście kaplicy otoczone jest kamiennym
murem z żelazną furtką wejściową. Od wschodu na placu znajduje
się stary ok. 100 – letni krzyż. Całość posesji wygląda
schludnie jest wysprzątana i uporządkowana. Parafia MB Pocieszenia w
Jatwiezi Dużej
Informacje o parafii: Obecny Ksiądz: Mirosław
Dąbrowski (proboszcz) (2006 - ….)
Liczba parafian: 600
Do parafii
należą miejscowoście: Jatwieź Duża, Dzięciołowo 2 km, Jatwieź
Mała 2 km.
Rys historyczny: Parafię w Jatwiezi Dużej erygował abp
Romuald Jałbrzykowski 31 V 1948 r.
Wydzielono ją z parafii
dolistowskiej, a pierwszym proboszczem został ks. Antoni
Świll. Budowę kościoła w Jatwiezi Dużej rozpoczęto w 1945 r.
Pracami kierował ks. Adam Bakura, wikariusz parafii Dolistowo.
W 1946
r. mieszkańcy Jatwiezi Dużej i Jatwiezi Małej ofiarowali ziemię
pod kościół i na beneficjum kościelne (ok. 10 ha).
Pierwszym
stałym duszpasterzem w Jatwiezi był ks. Antoni Świll, który
najpierw duszpasterzował jako rektor, a następnie jako proboszcz. Z
parafianami ukończył budowę kościoła oraz zbudował plebanię i
budynki gospodarcze. Kościół został poświęcony pod wezwaniem
Matki Boskiej Pocieszenia.
W latach 1961-1965 Ks. Wincenty Grzybowski
przeprowadził remont kapitalny kościoła i urządził nowy wystrój
wnętrza.
Kaplica na terenie parafii: Pw. św. Floriana w Dzięciołowie
3 km. Zbudowana z kamienia przez Szweda Todwena jako wotum za ocalenie
życia w latach 1830-1835. Po 1863 r. kaplica została
odrestaurowana.Cmentarz Przy kościele parafialnym, założony w 1947
r., pow. 1 ha.12
Ks. prałat Ryszard
Grygielko był parafianinem Św. Zygmunta w Warszawskich Bielanach
został obdarzony za zasługi dla Kościoła godnością Kapelana
Honorowego Jego Świątobliwości. Jesienią1986 roku skończyłby 52
lata. Jednak pod pozorami pełni sił witalnych i zdrowia kryła się
zabójcza choroba nowotworowa. Lekarze okazali się bezradni. Zmarł
23 sierpnia 1986 roku po południowej modlitwie Anioł Pański, w
otoczeniu rodziny, sióstr i księży pracujących w parafii św.
Zygmunta. Pochowany został w grobie rodzinnym w parafii Jatwieź
Duża. Wraz z odejściem ks. Ryszarda Grygielki zakończyła się w
parafii św. Zygmunta pewna epoka. W tym okresie pierwszym problemem
życia wspólnoty było zmaganie się z władzami państwowymi o
pozwolenie na budowę kościoła, później, po jego uzyskaniu - w
znacznej mierze dzięki determinacji ks. Grygielki - w centrum
zainteresowania parafian znalazła się sama budowa. Sprawy te - choć
nie wyczerpywały działalności parafii - jednak w dużym stopniu
absorbowały uwagę wiernych i duchowieństwa.
Ks.prałat Ryszard
Grygielko pozostawił po sobie wybudowany kościół. Nie zdążył
jedynie zadbać o wykończenie elementów dekoracyjnych, oraz o zakup
i montaż organów. Zadania te podjął jego następca, ks. Kazimierz
Kalinowski.
LEGENDA:
Włók - 1 włóka (nowochełmińska), 1
włóka chełmińska (staropolska) = 30 morg = 17,955ha = 179550
m2.
Osada - W Królestwie Polskim przyjmowano, że osiąga wielkość
pośrednią między miastem a wsią.
Dwór – szlachecki, wiejski dom
mieszkalny. Forma wykształcona w architekturze polskiej okresu
renesansu.
Szlachta - (ze staro dolnoniemieckiego Slahta; współcz.
niem. Geschlecht) – wyższa warstwa społeczna, wywodząca się ze
stanu rycerskiego w społeczeństwie feudalnym, szlachta posiadała
zespół przywilejów społecznych.
Gromada – w latach 1954–1972
najniższa (obok osiedli i miast) jednostka podziału administracyjnego Polski.
JM – skrót od: (Jegomość, Jejmość) tak zwracano się, kiedyś człowiek był najważniejszy ;) .
Włość - dawniej:
posiadłość, duży majątek ziemski
PRZEDMIOTY I STYL ŻYCIA JAĆWINGÓW WIĘCEJ JEST TUTAJ:
Jaćwingi (poganie)
- Der Polen WoiwKoeniglichen Republik odschaft Podlachien ... . Wien 1789-19
- Podlasie 1772r.
- Congress_Poland_1831
- 1900r. Tilsit_Szawle_Koenigsberg_Kowno_Lomza_Grodno2
- XVII-13_VIII.1915
- XVII-14
- KdwR_M27_Suchowola_1915_400dpi
- WIG_750K_D0_KROLEWIEC,OLSZTYN,BIALYSTOK,SUWALKI_1925 drogi i koleje
- Uebersichtskarte_von_Mitteleuropa_Grodno 1911
- UvM_Ostrpeussen-Polen_Schlieffen_taktisch-strategische_Aufgaben_Karte_1925
- P34_S36_SUCHOWOLA1930
- Suchowola.lt.1930
- 1929-30 SUCHOWOLA
- RKKA100_N-34-95_Dombrova_1937_greif
- WSCHOD_WYD.LOTNICZE_1938
- Grossblatt_45a_Prostken-Suchowola-Goniadz-Knyszyn_1941
- Gb_45a_Prostken-Suchowola-Goniadz-Knyszyn_Panzerkarte_copy_1944
- N_34-SE_WARSZAWA_WSCHOD_GUPK_1946
- n-34-095-1 1980-82
- sucho Mapa glebowo Rolnicza 1996
- 1920-Bitwa-warszawska-sierpien-r.pw2320a (przemarsz wojsk)
- beloruss_oper 1944
PRZEDMIOTY I STYL ŻYCIA JAĆWINGÓW WIĘCEJ JEST TUTAJ:
Jaćwingi (poganie)
Bardzo ciekawy materiał - od 40 lat jestem miłośnikiem tej Ziemi, chociaż pochdize z północnego Mazowsza.
OdpowiedzUsuń